zondag 3 mei 2020

Hoe en wat!


Welkom op mijn blog over de renovatie van 
de Victoriaanse Villa. 

Het huis is ook bekend onder de naam Marmod-huis.



Na wat research-werk kwam ik er achter dat deze villa's o.a. in San Francisco terug te vinden zijn. Ik ben vandaag even een foto-album op internet ingedoken om met een paar foto's de groei van de stad weer te kunnen geven. 

Nog voor de helft van de 19e eeuw waren de eerste huizen te zien, die tegen de berg aangebouwd werden. 

San Francisco - rond 1850

Als voorbeeld diende mogelijk al de wat groter huizen uit de plattelandsdorpen, die daar vooral door de rijkere, of rijkgeworden pioniers gebouwd werden. Vanuit de kleine plattelandsdorpen trokken zij op een gegeven moment naar een van de omliggende steden, of waren op doorreis naar het Westen hier mogelijk al blijven hangen. 





San Francisco lag ver weg, maar ook aan zee, dus door deze waterverbinding was het waarschijnlijk ook voor veel mensen belangrijk om naar deze stad te trekken. 
Deze eerste periode van huizenbouw zie je relatief veel vergelijking met de huizen uit de plattelandsdorpen (zie foto ca.1850). Later kwam er meer verstedelijking en zie je ook auto's en trams rijden. 




En zo groeide de stad langzaam verder!

Het San Francisco van nu heeft nog enkele straten waar de Victoriaanse huizen in felle kleuren te bewonderen zijn. Ik denk dat deze huizen als voorbeeld hebben gestaan voor het maken van dit poppenhuis. 







Genoeg over het mogelijk ontstaan van dit huis....

2 opmerkingen:

  1. Die eerste foto's doet me denken aan de westerns die ik vroeger samen met mijn vader keek. Ik ga dit blog zeker volgen hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er leuk uit joh! Weer totaal een andere versie van het marmod huis!!!

    BeantwoordenVerwijderen