dinsdag 9 juni 2020

Een dilemma....


Ik ga een Saloon maken!


Mogelijk hadden jullie dat al in de gaten ivm de achtergrond foto's op mijn blog, 
maar ook vanwege het verwijderen van de schuine kap op het huis. 

Het maken van een bar staat al langere tijd op mijn to-do lijstje.
Dit kan straks mooi verwerkt worden in de saloon ruimte met bar en tafels.

Daarnaast wil ik beneden een kleine keuken en een receptie maken.
De receptie is bedoeld voor de sleuteluitgifte en betaling aan het hotel.
Want de bovenste 2 verdiepingen wil ik gaan inrichten als hotelkamers.

.... en met het huis in de huidige staat zit ik dus met een dilemma;
laat ik de kamers zoals ze zijn, en ga ik ze alleen voorzien van een nieuw behangetje en verflaagje of ga ik toch grondig verbouwen.

Er zijn in het huis namelijk verschillende ruimtes, waar het anders ingedeeld zou kunnen worden.

Dit betekent alleen wel een grondige verbouwing. 
De benedenverdieping had ik al gedaan. 
Hier heb ik tussen 2 kamers een wand weggehaald, 
waardoor er een grotere ruimte ontstaat voor de bar en losse tafeltjes.
Ik moet hier nog wel de deurposten op het voorportaal breder maken. 

Op de 1e etage is een hal, 1 kleine slaapkamer en een grote kamer. 
In deze grote kamer wil ik extra wanden plaatsen, zodat er nog 2 kleine kamers komen (voor elk raam 1), maar ook onder de trap een hoekje waar een badkamer gemaakt kan worden. 
Badkamers in die tijd stelden nog niet veel voor, meestal was er een bad, wastafel en kledingscherm, en het zou jammer zijn om hier een hele kamer voor op te geven. 

Van de 1e naar de 2e verdieping bevindt zich een trap tegen de achterwand.
Bovenaan de trap gekomen kom je op een halletje, met een brede gang, die dood loopt.
Vervolgens loop je een kamer in en in deze kamer zit nog een deur naar de 2e kamer erachter.

Hoe onlogisch zit dit nu toch in elkaar. 

Dat is naar mijn mening geen goede indeling en na wat pas en meet werk kan de deur beter in de hal aan het eind van het doodlopende gangetje gemaakt worden.

Ik laat jullie aan de hand van foto's zien hoe de rest van het huis er nu uitziet.

++++++++++++++++++++++++++
BEGANE GROND


Voordeur en ingang
2 saloon deuren, deze post is te smal
Deurpost verbreden


De hal, de receptie en achter de trap bevindt zich nog een kleine keuken. Voor de trap - in de middenwand - zie je een brede deurpost. Deze is geschikt voor nog eens 2 saloon-deuren.

Via deze deuren kom je in de grote ruimte....


Dit waren 2 ruimtes, maar daar heb ik vorige maand 1 ruimte van gemaakt. Links tegen de wand komt de bar. De smalle deur links achterin komt weer uit in de keuken.

++++++++++++++++++++++++++

1E VERDIEPING 


Via de trap ga je omhoog, hier zit een halletje en links een kleine kamer.


Aan de andere kant zit de grote kamer. Deze wil ik in 3 ruimtes + een gang gaan maken. Eerst een wand ertussen zetten en dan nog een zijwand tussen de 2 ramen in.

++++++++++++++++++++++++++

2E VERDIEPING


Tussen de 1e en 2 verdieping zit tegen de achterwand van het huis nog een trap naar boven. Op het halletje - aan het eind van de gang - wil ik een deur maken naar de achterste kamer. Langs de trap moet natuurlijk nog een balustrade gemaakt worden.


De kamer aan de voorzijde, net als op de 1e verdieping best een grote kamer. Ik ga bekijken of naast het sluiten van de deur het ook hier mogelijk is om een tussenwand te plaatsen tussen de 2 ramen in. 



De achterste kamer, nu nog toegankelijk via de andere kamer. Deze deur sluiten en een nieuwe maken aan het eind van de overloop.

++++++++++++++++++++++++++

DUS: HET WORDT VERBOUWEN!

Nu de foto's bekeken zijn is het duidelijk dat er nog wel wat werk in gaat zitten.
Geen probleem, ik ga aan de slag! 

3 opmerkingen:

  1. IK ben heel benieuwd hoe het gaat worden Thea.Leuk om te volgen!Je weet toch wel dat de hotelkamers veelal door heren werden bezocht in gezelschap van dames die in de saloon werkte? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anita dat weet ik. Dat is ook de bedoeling om dit erin te verwerken. Haha

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt een grote verbouwing, maar ben benieuwd hoe het gaat worden.

    BeantwoordenVerwijderen